Loading...

Czym jest dziennik uczuć i jak go prowadzić?

dziennik uczuc jak prowadzic

Jedna z kategorii mojego bloga, to “dziennik uczuć”. Nie jest to jednak jego właściwa forma. Na blogu prezentuję raczej rodzaj pamiętnika z opisami uczuć. Klasyczny, typowy dziennik uczuć jest narzędziem bardzo prostym, ale pisanym według pewnych konkretnych schematów i wytycznych, które przytaczam poniżej.

Dziennik uczuć a moje osobiste doświadczenia

Dziennik uczuć, to bardzo dobry sposób na lepsze poznanie oraz zrozumienie siebie, a w szczególności własnych emocji oraz tego co je wywołuje. Ja, zanim podjęłam terapie, miałam ogromny problem z uczuciami. A raczej ich brakiem bo wydawało mi się, że absolutnie niczego poza złością (i zmęczeniem, ale to nie uczucie) nie czuję .

Byłam bardzo zablokowana jeżeli chodzi o emocje, nie potrafiłam ani płakać, ani się cieszyć. Nie odczuwałam też wstydu, ani strachu. Czułam niewiele, dlatego też pisanie dzienniczka uczuć przychodziło mi z wielkim trudem. Poza tym pisałam go niewłaściwie, ale o tym za chwilę.

Czym jest dziennik uczuć i do czego służy?

Dziennik uczuć, to narzędzie stosowane powszechnie w terapii uzależnień, także w leczeniu alkoholizmu, współuzależnienia, syndromu DDD i DDA oraz zaburzeń odżywiania. Większość tych dysfunkcji, to choroby duszy i emocji. Dlatego tak ważne jest, aby w trakcie ich leczenia docierać do sedna, czyli właśnie do uczuć.

Do tego służy dziennik uczuć. Do rejestrowania nastroju i stanów emocjonalnych. Przyglądania się uczuciom oraz temu, co je wywołuje, jak często się pojawiają. Zrozumieniu mechanizmów oraz schematów, którym ulegamy. A mówiąc najprościej – dziennik uczuć służy do samoobserwacji i autoterapii wspomagając psychoterapię. 

Pisanie dziennika uczuć opiera się na założeniu o którym pisałam powyżej w swoim kontekście – osoby uzależnione, współuzależnione i cierpiące na różne zaburzenia psychiczne często mają bardzo słabe relacje ze sobą, także ze swoimi uczuciami. Potrafią myśleć logicznie, w sposób racjonalny, jednak nie dopuszczają do głosu emocji. Odcinają je i tłumią. Mają też tendencje do myślenia czarno-białego i katastroficznego.

Dziennik uczuć ma po pierwsze pomagać wyłapać oraz dosłownie odczuwać emocje, jak również daje do zrozumienia, że nic nie trwa wiecznie – także “negatywne” uczucia, których tak się obawiamy i nie chcemy ich do siebie dopuścić. Analizując swój dziennik widzę, że emocje przychodzą i odchodzą – nie jest tak, że jestem smutna lub zła przez kilka dni z rzędu. Oczywiście inaczej sprawa wygląda w przypadku osób zmagających się z depresją, cierpiących na chroniczny niepokój, etc.

Jak prowadzić dziennik uczuć?

Prowadzenie dziennika uczuć opiera się też na założeniu, że wydarzenia (sytuacje), myśli (wspomnienia, wyobrażenia), uczucia oraz nasze reakcje (zachowania) wzajemnie na siebie wpływają.

Kluczem jest rozróżnienie oraz wyodrębnienie jaka sytuacja wywołała konkretne myśli i emocje oraz co stało się dalej. Autoanalizę prowadzimy codziennie o różnych porach dnia korzystając z poniższej tabelki.

Data Co się wydarzyło? Jakie myśli się pojawiły? Jakie uczucia się pojawiły?

Jest to wersja podstawowa dziennika uczuć, którą warto sobie przerysować do zeszytu lub notatnika, który nosimy przez cały czas przy sobie.

Widziałam też wersje dziennika uczuć, gdzie dodatkową w dodatkowych kolumnach wpisywana jest skala danej emocji, uczucie w ciele oraz sygnały płynące z ciała (np. ból brzucha, szybkie bicie serca), potrzeby i wnioski. Istnieją również interaktywne wersje dziennika uczuć. Generalnie każdy powinien wybrać najbardziej odpowiadającą mu formę pisania dziennika, przy założeniu, że za każdym razem gdy umieszczamy wpis, piszemy co najmniej o sytuacji, myśli oraz emocji.

Dziennik uczuć w praktyce

Aby lepiej Wam to zobrazować, wpisu możemy dokonać na przykład przed ważną dla nas rozmową (to jest konkretne wydarzenie – sytuacja, to co zapoczątkowało myśli i uczucia). Słuchając co do siebie sami mówimy, zapisujemy nasze myśli. Zagłębiając się w emocje, zapisujemy jakie uczucie towarzyszy myślom i sytuacji. Przykładowy wpis mógłby zatem wyglądać tak jak ten poniżej:

Data Co się wydarzyło? Jakie myśli się pojawiły? Jakie uczucia się pojawiły?
18.01. Jutro mam ważną rozmowę w sprawie pracy. Nie wiem, czy sobię poradzę na tym spotkaniu. Jak zostanę oceniona? Strach, poddenerwowanie, niepewność.

Na początku korzystania z tego narzędzia bardzo przydatne jest korzystanie z listy uczuć. Ja od mojej psychoterapeutki otrzymałam taką kartkę jak poniżej, z której do tej pory korzystam.

uczucia emocje blog dda ddd

Warto pamiętać też o kilku prostych, ale istotnych zasadach prowadzenia dziennika uczuć:

  • dziennik uczuć najlepiej jest pisać regularnie (przyznaję że mam z tym problem); wyrobić w sobie nawyk dokonywania wpisu za każdym razem, gdy coś ważnego się dzieje albo pisać na przykład dziennik codziennie wieczorem
  • warto dokonywać wpisów “na gorąco”, zaraz po zaistnieniu danej sytuacji, myśli, emocji – opisywanie czegoś, co wydarzyło się na przykład kilka dni temu, raczej mija się z celem ponieważ nie jesteśmy w stanie odtworzyć myśli i uczuć
  • ważne jest żeby oddzielać myśli od uczuć; uczucia i myśli często są na początku przez wiele osób mylone
  • prowadząc dziennik uczuć skupiamy się na…. uczuciach, a nie na sytuacji czy myślach – ja na początku popełniałam ten błąd ,że pisałam długie elaboraty tego co myślę. Dopiero psychoterapeuta uświadomił mnie, że w związku z tym prowadzę rodzaj pamiętnika i że najważniejsze jest odczytywanie, rozpoznawanie i pisanie o emocjach
  • dziennik uczuć powinien dotyczyć Ciebie, Twoich myśli i uczuć – nie cudzych (męża, siostry, matki lub niesprecyzowanych “innych”, etc.)
  • nie oceniaj tego co piszesz – nie ma złych, niewłaściwych myśli i emocji!

Skontaktuj się ze mną! Jeżeli masz jakieś pytania do mnie lub chcesz się czymś podzielić, zachęcam do kontaktu mailowego: kontakt@instytutzdrowiapsychicznego.pl

Możesz także polubić