Loading...

Co daje Ci jedzenie (i przejadanie się)?

Zaburzenia-odzywiania-przejadanie-Cover

Osoby cierpiące na zaburzenia odżywiania typu bulimia lub kompulsywne objadanie się, nie potrafiące zapanować nad ilością spożywanego jedzenia, często traktują pożywienie jako swojego największego wroga. W końcu gdyby nie ta nieodparta ochota na zjedzenie kolejnego kawałka czekolady, przymusowa konieczność sięgnięcia po następną paczkę czipsów, czy niemożność opanowania się przed dalszym jedzeniem ciastek, to wszystko byłoby w porządku. Właśnie nie do końca, ponieważ nie działa to w taki prosty sposób.

Tu nie chodzi o jedzenie

Bardzo spodobała mi się akcja Ogólnopolskiego Centrum Zaburzeń Odżywiania „Tu nie chodzi o jedzenie”, której celem jest przełamanie stereotypów dotyczących osób cierpiących na ED (Eating Disorders). W zaburzeniach odżywiania istotą problemu nie jest bowiem samo jedzenie, napady objadania się, kompensacja, przejadanie, unikanie jedzenia. Jedzenie (lub jego ograniczanie), to często sposoby na radzenie sobie z innymi problemami, które mamy. Stąd właśnie tytuł tego wpisu i próba odpowiedzenia na pytanie, co daje Ci jedzenie i przejadanie się? Jakie funkcje spełnia w Twoim przypadku? Jakich korzyści Ci dostarcza? Jakie są jego zalety w Twoim mniemaniu?

Powyższe pytania mogą wydać Ci się niego dziwne i kontrowersyjne. Jak to, co daje mi jedzenie i przejadanie się? Nic! A przynajmniej nic dobrego. To właśnie przez jedzenie cierpię, to ono wpędza mnie w poczucie winy, powoduje wstyd, frustrację i smutek. To jedzenie doprowadza do tego, że przybieram na wadze i nie podoba mi się moje ciało.

Korzyści płynące z jedzenia oraz objadania 

W rzeczywistości jest tak, że jedzenie daje nam bardzo wiele „dobrego,” w naszym chorym myśleniu. Jedzenie oraz przejadanie się pełni różnego rodzaju funkcje w naszym życiu, często odnosząc się do naszych potrzeb, także emocjonalnych oraz przeżywanych lub przeszłych zdarzeń, z którymi nie potrafimy sobie poradzić. Stąd też nazwa mojego bloga – sformułowanie „nasycić emocje” odnosi się do jednej z ról jakie jedzenie może odgrywać w naszym życiu. Wypełnienia pustki, przeżycia żalu lub strachu, odreagowania złości bądź smutku, zapełnienia wolnego czasu, uzyskania komfortu i poczucia bezpieczeństwa, którego nie otrzymaliśmy od bliskich, znalezienia sposobu na (krótkotrwałe) poradzenie sobie z problemami, nawykowego reagowania na stres, itd.

U każdego wygląda to inaczej. Czasem zaburzenia odżywiania łączą się z innymi zaburzeniami, dysfunkcjami i chorobami. Jest to sprawa bardzo indywidualna. Ważne jest jednak, aby nauczyć się rozpoznawać i rozumieć, co kryje się za zaburzeniami odżywiania.

Jakie korzyści jedzenie daje Tobie? Z pewnością, gdyby nie było żadnych „zalet” jedzenia i objadania się (i nie mówię tutaj o funkcjach biologicznych pokarmu), to autodestrukcyjne zachowania, które powielasz byłyby łatwiejsze do wyeliminowania. Tu bowiem nie chodzi o kontrolę i nie chodzi o jedzenie. A o Twoje potrzeby, emocje, uczucia i sposoby ich przeżywania. O zdarzenia, okoliczności i reakcje na Twoje myśli. O relacje międzyludzkie, sposób wychowania, samoocenę i poczucie własnej wartości. Rozpoznawanie tych zależności jest żmudną pracą, która nie udaje się od razu i natychmiast. Wymaga praktyki, wsłuchania się w siebie, rozmowy ze sobą i z innymi ludźmi, analizy i przede wszystkim cierpliwości.


Skontaktuj się ze mną! Jeżeli masz jakieś pytania do mnie lub chcesz się czymś podzielić, zachęcam do kontaktu: kontakt@nasycicemocje.pl

Możesz także polubić